|
کوی دوست
من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم **** تو می روی به سلامت سلام من برسانی
| ||
|
امام صادق عليه السلام: «اَدَّبَنى اَبى عليه السلام بِثَلاثٍ ... ونَهانى عَن ثَلاثٍ قالَ لى يا بُنَىَّ مَن يَصحَب صاحِبَ السّوءِ لا يَسلَم وَ مَن لا يُقَـيِّد اَ لفاظَهُ يَندَم ، وَ مَن يَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ يُتَّهَم... وَ نَهانى اَن اُصاحِبَ حِاسِدَ نِعمَةٍ وَ شامِتا بِمُصيبَةٍ ، اَو حامِلَ نَميمَةٍ» پدرم عليه السلام مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهىام فرمود . سه نكته ادب اين بود كه فرمود فرزندم! هركس با دوست بد بنشيند ، سالم نمىماند و هر كس گفتارش را كنترل نكند ، پشيمان مىشود ، و هر كس به جايگاههاى بد وارد شود ، مورد بدگمانى قرار مىگيرد (زير سؤال مىرود) و آن سه چيز كه مرا از آن نهى فرمود: دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد، و با كسى كه از مصيبت ديگران شاد می شود و با سخن چين. نهج البلاغه ، حكمت 73 [ سه شنبه ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ] [ 23:2 ] [ مسافر🍃 ]
|
||
| [قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] | ||